Home is wherever I'm with you

Ligger hemma, nedsjunken i soffan under en filt och göttar mig med att läsa lite bloggar. Hade föreläsning på morgonen som mer liknade ett seminarium där vi förde livliga diskussioner om Norrland, norrlänningar och norrländskt med allt vad det innebär. Det är ju lustigt hur man i olika situationer identifierar sig olika. Ibland är jag skellefteåbo, ibland norrlänning, andra gånger bara svensk. Ibland är jag tjej, ibland bara människa. Ibland är jag clownen som fular sig och gör bort sig, ibland den seriösa och ambitiösa, ibland storasystern som ger råd och ibland bara en vilsen dotter...

Jag tycker det är fascinerande, det här med människan i en social kontext.
Identitetsskapande och identitetsstörningar.
Gruppbildningar och grupprocesser.
Fördomar och rasism.
Maktrelationer och förtryck.
Individualism och kollektivism.
Samhörighet och trygghet.
Rädsla och oro.
Vänskap och kärlek.

Sociologi och sociala frågor är definitivt det område inom samhällskunskapen jag är mest intresserad av!

Kvällens planer har ändrats hit och dit, var tänkt vi skulle hänga ett gäng med klassen och hälsa på Pira ute i Holmsund men uppslutningen verkar bli dålig så tror det är lagt på is. Det blir nog att umgås med min kära roomie Cissi ikväll, och om vi nu bara myser på hemma med massa göttigt framför TVn eller om vi möter upp hennes klasskompisar på deras tentafest återstår att se.

Och för er som missat detta klipp så lägger jag upp det här i bloggen. Jag vill ha en sån dotter när jag blir stor!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0