Creative Chaos Calms My Conscience


Detta ständiga samvete för det ena och det andra. Tänk vad mycket man kan ha dåligt samvete för här i världen! Att ha ätit choklad. Att inte ha pluggat tillräckligt. Att inte ha ringt den där vännen man inte pratat med på evigheter. Att inte städa sitt rum trots klädhögar och dammråttor. Att man inte har tagit sig ut på den där löpturen man lovade sig själv. Att inte ha lyckats ta tillvara på dagen, på den värdefulla tiden man har. Att aldrig någonsin lyckas lägga sig i tid... ni vet.

Jag fick en fix idé mitt i detta dåliga samvete - att göra nått som jag vanligtvis inte gör! Träningen och andra måsten kan vänta en dag eller två, låt oss göra nått kul! Så vi började spåna på att slå på stort och baka något pompöst. Typ en bröllopstårta. Något i den stilen! Tanken var god och fantasin flödade men verkligheten hann ikapp och med tanke på tid, pengar och förmåga slutade det med att vi skulle baka cookies här i kollektivet. Jag  tänkte att jag sedan kunde fota och lägga upp här på bloggen; göra ett tappert försök att fresta med bilder som får självaste Anna Skipper att kasta in handduken och bli fet.

Men...

ingredienserna är köpta men gnistan till att baka har försvunnit. Sötsuget finns inte längre och den kreativa längtan är som bortblåst. Det tog för lång tid innan vi kom till skott och annat kom emellan. Som det här till exempel:




Ze Mazterpiece. Ja det ska alltså bli en stor tavla bestående av fyra mindre delar. Motivet är en vägkorsning i New York som jag målar utifrån en utskriven, suddig liten googlefunnen bild. Detta är ett över två år gammalt projekt. Jag är färdig med de två översta delarna och håller på med den tredje, den fjärde är fortfarande bara ett vitt ark än så länge. Det tar sin tid, nu ska det till att måla trafikmyller och jag ger upp lite.

Måste bara berätta det sjuka med denna tavla (soon to be). Jag bestämde mig alltså nån gång vintern -09 att måla och motivet skulle  bestå av gatlysen och trafik och skyltar och färger. Jag googlade runt och hittade en random vägkorsning från någonstans på Manhattan. Tre månader senare ungefär var jag och min familj i New York och turistade.

En av kvällarna går vi i kringelkrokar mellan kvarter och följer okända gator bara för att fascineras av Manhattans storhet. Plötsligt slår det mig: mitt i nånstans har vi hamnat I MIN TAVLA! Jag kommer på mig själv att känna igen det jag ser av någon anledning - Skylten med Tussauds på ena sidan och New Victory på den andra. Jag befinner mig mitt i min målning! Så sjukt oväntat, surrealistiskt och fantastiskt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0